به ده دلیل، خلاقیت، انسان بهتری از شما می‌سازد | بخش اول

نویسنده: جیکوب کاس و آنا مارش | مترجم: ریحانه دقیقیان

«خلاقیت به شما این اجازه را می‌دهد که اشتباه کنید. هنر، خودش اشتباهات درست را تشخیص می‌دهد.»

اسکات آدامز

خلاقیت، یک پدیده‌ی ذهنی است. برای برخی به معنای متفاوت دیدن و برای بعضی دیگر بیشتر معنای عملکردی دارد. شگفت آن که کم‌تر کسی به این امر آگاه است که خلاقیت، از شما انسان بهتری می‌سازد. از آن جایی که خلاقیت، زاویه‌ی دید جدیدی را به یک موضوع می‌افزاید، قادر است دیدگاه ما را به طور کامل نسبت به یک مساله تغییر دهد.
به عبارتی به ما این امکان را می‌دهد که به زندگی از دریچه‌های نو بنگریم، تا بتوانیم به پدیده‌های معمول، نگاه متفاوت و تازه‌ای داشته باشیم. همچنین باعث می‌شود حقایق مختلف زندگی خود را به روشنی ببینیم و مسائل پیچیده‌ی زندگی را کمی آسان‌تر حل کنیم.
جالب است بدانید که من اکنون تمایلی را در شما خلق کرده‌ام که به واسطه‌ی آن مایلید این بُعد از انسان را نیز مطالعه نمایید. با هم به این جنبه‌ی رازآلود انسان می‌پردازیم تا ببینیم چگونه از ما فرد بهتری می‌سازد:

یک: خلاقیت همه چیز را به هم ربط می‌دهد
«در نهایت همه‌چیز به هم ربط پیدا می کند.» چارلز ایمز

خلاقیت، هنر  ایجاد ارتباط است. به ما یاد می‌دهد که همه‌چیز در این دنیا با هم مرتبط است. به عبارت دیگر خلاقیت یعنی گردآوری ایده‌های مختلف و کنار هم چیدن آن‌ها به نحوی که تا به حال دیده نشده باشد. با نگاهی به دنیای اطراف خود در‌می‌یابیم که هر آن‌چه که می‌بینیم یا می‌شنویم، در ذهن ما به یکدیگر وصل شده و پدیده‌ای کاملاً جدید را موجب می‌شوند

دو: خلاقیت باعث می‌شود تا همه‌چیز به حساب آید
به واسطه‌ی خلاقیت، در می‌یابیم که زندگی مجموعه‌ای است از تلاش‌ها و انتخاب‌های ما. می‌آموزیم که همه‌چیز به حساب می‌آید، و حتی کوچک‌ترین تلاش‌های ما به هدر نخواهند رفت. خلاقیت به ما یادآور می‌شود که لازم نیست برای خلق کردن، روزی هشت ساعت کار کنیم. تمام ساعاتی که صرف کاری می‌کنیم، تمام وقت‌هایی که برای کسب یک تجربه می‌گذرایم و تمام چیزهایی که می‌آموزیم، همگی جزو تلاش‌های ما به حساب می‌آیند. زمانی که روح خلاق خود را تغذیه می‌کنیم، به آسانی از بند تمام شُبهات و ترس‌ها رها خواهیم شد.

سه: خلاقیت شما را مصمم‌تر می‌کند
با خلاقیت است که قاطع ماندن بر روی تصمیمات و پیش برد مداوم زندگی به سمت هدف مورد نظر را یاد می‌گیریم. شما به عنوان یک هنرمند خلاق به خوبی می‌دانید تداوم در انجام کار حتی زمانی که به نتیجه نمی‌رسید، چه احساسی در پی دارد. شما نه به خواست دیگران، که به خواست خودتان به انجام این کار مداومت می‌نمایید. خلاقیت باعث می‌شود تا وقت و انرژی خود صرف چیزی کنیم که دوستش داریم.

چهار: خلاقیت، شما را صبور می‌سازد
در مسیر حرکت و رسیدن به مقصد نهایی در یک پروژه، خلاقیت شما صبر، قاطعیت، رضایت و امید را برایتان به ارمغان خواهد آورد. ما می‌توانیم به بسیاری از آرزوی‌های خود در زندگی برسیم، اما حقیقت این است که نمی‌توانیم همه‌چیز را همزمان داشته باشیم. تنها چیزی که جرقه‌های امید و انگیزه را در انسان ایجاد می‌کند، علاقه و هیجان درونی اوست و آن‌چه که به واقع او را به پایان مسیر می‌رساند، صبر و استقامت است. و همه‌ی این‌ها آموزه‌های خلاقیت هستند.

پنج: خلاقیت بر قدرت تحلیل شما می‌افزاید
خلاقیت، اهمیت پروسه‌ی کار را به ما نشان می‌دهد، نه اهمیت نتیجه. به عبارت دیگر شما را نه نتیجه‌گرا، بلکه پروسه‌گرا می‌سازد. از آن جایی که ما انسان‌ها در جامعه‌ای نتیجه‌گرا زندگی می‌کنیم، قضاوت‌هایمان نسبت به دیگران نیز بر اساس کارهای آن‌هاست. با این وجود، به عنوان یک هنرمند خلاق نباید تنها بر روی خروجی کار متمرکز شویم، بلکه به کیفیت رشد و پروسه‌ی کار نیز توجه داشته باشیم. موفقیت دیرتر از آن چه که تصور می‌کنیم به دست می‌آید، به همین دلیل است که همیشه می‌بایست به جای تمرکز بر روی حاصل کار، بر روی رشد خود و پروسه‌ی در حال انجام تمرکز نماییم.


ادامه دارد

زمان انتشار: ۱۰:۳۰ ۱۳۹۵/۱۰/۲۹

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن